C1, soveltaminen

C-osa

C1

Vuorovesi-ilmiö (16 p.)

a) Mikä saa aikaan vuorovesi-ilmiön? (6 p.)

b) Miten vuoroveden korkeus vaihtelee yhden päivän ja yhden kuukauden aikana? (4 p.)

c) Mikä merkitys vuorovedellä on ihmistoiminnalle ja rannikoiden ekosysteemeille? (4 p.)

d) Miksi Suomessa ei esiinny merkittävää vuorovesivaihtelua? (2 p.)


3 Responses

  1. Esa Lappi says:

    Tämä on hyvä tehtävätyyppi, mittaa osaamista eikä tarkkaa lukutaitoa ja arvauskykyä.

  2. Johan Johansson says:

    Hyvä tehtävätyyppi, mutta minkälainen käytäntö mahtaa olla pisteytyksen osalta? 16 pistettä tuntuu reippaalta… Myös mahdollisuus ilmiön visuaaliseen esittämiseen puuttuu.

  3. Hilkka Saaristo says:

    Kysymystyyppi on perinteinen ja selkeä. Essee on pilkottu osiin.

    Tällaisen määrän tekstiä tyyppilliset kuutosen ja seiskan opiskeijatkin selvittävät.
    b) -kohdassa voisi tarkentaa ” Anna 3-4 eri esimerkkialuetta”..

    Arkista suomea kirjoittavat, lukihäiriöisimmät ja varsinkin muun kieliset kokelaat – nämä kaikki hyötyisivät c) -kohdan tyyppisissä tehtävissä “mikä- tekee-mitä”- rakenteesta.

    c) Mitä vuorovedesät seuraa sille ja sille.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*