Uutiskirje

Tilaa itsellesi postia!

Saatko liian vähän sähköpostia? Silloin olet väärässä paikassa: Digabin postituslistalta postia tulee vähän, sillä tiedotamme projektin uusista käänteistä vain 3-5 kertaa vuodessa. Postituslistajäsenyys sopii silloin, kun olet kiinnostunut projektin tärkeimmistä käänteistä muttet jaksa jatkuvasti vierailla Digabin sivuilla. Listan viestit tulevat sekä suomeksi että ruotsiksi. Selaa vanhoja uutiskirjeitä

2 Responses

  1. Eva Holmström says:

    Haluan olla informoitu kaikesta Digabiin liittyvästä!

  2. Paula Siippainen says:

    Pohjoisen Keski-Suomen lukioiden VESO-päivän kieltenopettajien ajatuksia:

    Yleistä:
    – monivalintojen hämäysvaihtoehdot on huonoja –> kokeen tekniikan tunteminen ei saa olla sisällön/taitojen hallinnan edellä
    – nykyään voi hyödyntää eri osioita toistensa apuna/tukena –> kannattaisi säilyttää
    –> vai sulkeutuvatko eri osiot aikarajojen takia kokonaan? olisi hyvä päästä palaamaan tehtäviin.
    –> aiheuttaa paniikkia! miten hoidetaan käytännössä (esim. vessa-/ulkoilutauot)?
    – ennen yo-kokeita täytyisi saada pienempiä kokonaisuuksia (kurssikokeet!) sähköisesti valmiina testattavaksi ja harjoiteltavaksi. Niiden täytyisi tulla “ylhäältä päin” eikä niin, että jokainen opettaja itse ylimääräisenä työnä omalla ajallaan omille kursseilleen. Opettajille koulutusta myös sähköisten yo-kokeiden valvonnasta, jos siihen sisältyy tekniikkaa, joka pitää hallita.
    – 6h tuntuu pitkältä ajalta olla koneella. 3-4h tuntuu maksimaaliselta. –> tehtävät pitäisi pystyä yhdistämään niin, että se oikeasti mittaisi kielitaitoa. Myös hitaimpien opiskelijoiden täytyy ehtiä tehdä kaikki tehtävät rauhassa.
    – miten voidaan järjestää suullinen koe käytännössä niin, että jokaisen suoritus on yksilöllinen? Ei voi tehdä yhtä aikaa samassa tilassa!

    Luetun ymmärtäminen
    – näyttää melko simppeliltä, hyvä/huono?
    – esim. virheiden korjaaminen kuvasta näytti kököltä. Mieluummin vaikka tien neuvominen / reitin piirtäminen parempi.

    Kuullun ymmärtäminen
    – “aikaa jäljellä” –> AHDISTAVA
    – voisiko luoda uuden tehtävän, jossa uudelleenkuuntelumahdollisuus ja mahdollinen reagointi (suullisen + kuullun yhdistäminen?)
    – Kuva-tehtävä: kuvien määrä? miten kuvat voi selkeästi erottaa toisistaan? Ei liikaa samankaltaisuutta. –> mittaako kulttuurituntemusta vai jotain muuta? Ei pidä edellyttää matkustelukokemusta.

    Suullinen
    – tarinan toistaminen/sanojen järjestäminen – perustuu liikaa muistiin
    – kuka arvioi?
    – tekstin lukeminen – kuinka paljon ääntämistä arvioidaan? tällä hetkellä suul.kokeessa viimeisenä arviointikriteereissä.
    – paljonko on tekstiä tukena?
    – postikortin lähettäminen ei ole suullista – konteksti epäluonnollinen

    Sanasto & rakenne
    – selkeitä perusrakenteiden hallinnan testaamista, ei nyansseja, eikä finessejä! (max 1)
    – produktiivinen aukkotäydennystehtävä sekä reagointitehtävä ovat huonoja –> liian tiukka arviointi

    Kirjallinen tuottaminen
    – kirjoitelma pitäisi saada näkymään kokonaisuutena, samalla sivulla
    – miten opettajat tekevät kommentteja/korjauksia? vai menevätkö tekstit suoraan sensorille?