Yhteystiedot

27 Responses

  1. Opettaja, oppilas: Tarvitsetko ohjeita Digiabi OS käyttöjärjestelmielmän työvälineohjelmien käyttöön?
    E-oppi julkaisee sähköisessä ylioppilaskirjoituksessa käytettäviin ohjelmiin (LibreOffice, Inkscape, Gimp) kirjasarjan. Ensimmäinen kirja on nyt kaupan, kaksi muuta julkaistaan vuonna 2015.

  2. Susanna Karjalainen says:

    Hei!
    Abitin testikokeiksi olisi nyt nopeasti saatava esim. digabin yo-kokeen esimerkkitehtäviä. Onko suunnitteilla?
    Ystävällisin terveisin Susanna Karjalainen
    englanti, Tapiolan lukio

  3. Joona Svala says:

    Voisiko abittiin kuulua jokin yksinkertainen piirtämisohjelma, jolla voi nopeasti tehdä yksinkertaiset piirtämiset. Libreofficen muototyökalut ovat vähän kankea tapa. Alla yksi helppokäyttöinen esimerkki.

    https://awwapp.com/

  4. Kristiina Tarkiainen says:

    Voiko aukkotehtävän pudotusvalikon vaihtoehdot kopioida seuraavaan tehtävään? En löytänyt tätä mahdollisuutta. Nyt mene aikaa vaihtoehtojen uudelleen kirjoittamiseen. Toinen kysymys: toimiiko tehtäväeditorilla tehty kuvallinen tehtävä uudessa päivitysversiossa.

  5. Tom Nyman says:

    Onko tulossa produktiiviseen aukkotehtävään parannuksia – esim. tekstistä aukon kohdalta linkitys alla olevaan vastauslaatikkoon, johon kokelas kirjoittaa vastauksen. Tässä voisi olla kaksi korjausvaihtoehtoa – ennalta annettu oikea vastaus (tai useampi oikea), jotka ohjelma automaattisesti merkkaisi oikeaksi tai vääräksi JA opettajan mahdollisuus hyväksyä manuaalisesti muitakin vastauksia. Onnistuuko?

    • Anna von Zansen says:

      Kiitos ehdotuksesta, Tom! Vien toiveen eteenpäin. Tällä hetkellä kehitystyön alla täällä ovat mm. sähköisen kielikokeen toteuttaminen ja kuullunymmärtämiskoe. Linkkivinkkaan Abitti-blogiin, jossa esillä ajankohtaisuuksia ja parannuksia. http://www.abitti.fi/fi/blogi/ Kuullaan!

  6. Olli Koljonen says:

    Moi!
    Matematiikan opettajana olen huolestunut siitä, kuinka hidasta matematiikan kirjoittaminen on tietokoneella. Törmäsin varteenotettavaan vaihtoehtoon kaavaeditoriksi. E-math-projektissa tuotetuissa kirjoissa oleva vastauseditori näyttää mielestäni kohtuullisen toimivalta, ja on kaiken lisäksi ilmaisessa jakelussa GitHubissa. Olisikohan järkeä upottaa tuo editori tai vastaava jollain tavalla digabiin?
    Projektin kotisivut http://emath.eu/fi/

    • Jaakko Parantainen says:

      Heip!
      Itse käytän kaavojen kirjailuun iPython/Jupyter notebookkeja, joissa toimii Latex koodi. Sitä on melkoisen nopea käyttää, ja perusteet on helppo oppia. Koko hommeli on open sorsaa, joten pitäisi olla mahdollista integroitua.
      Esim: https://www.youtube.com/watch?v=-F4WS8o-G2A

      • Olli Koljonen says:

        Jeps, kiitos vinkistä! Latex-koodi toimii silloin, jos itse haluaa tuottaa matemaattista tekstiä. Tuntuu vain melko aikaavievältä ruveta opettamaan Latexia opiskelijoille. Nimenomaan opiskelijoita varten toivoisin helppokäyttöistä editoria.

  7. Päivi Puikkonen says:

    Saako opiskelijalla olla tavallinen laskin, kun matematiikan yo-koe tehdään sähköisesti vai ainoastaan tietokoneen ohjelmistot?

  8. Topi Mäenpää says:

    Tässäpä loistava esimerkki siitä, mihin digi-innostus johtaa. Kun uutta tekniikkaa otetaan päätä pahkaa käyttöön, jää miettimättä, mitä vaikutuksia sillä oikeastaan onkaan. Se, että käsin tehdyt muistiinpanot johtavat parempiin oppimistuloksiin, on sivuseikka. Eikä enää keskitytä siihen, miten ongelma ratkaistaan, vaan siihen, miten ongelma ratkaistaan tietokoneella.

    Olen itse ohjelmoinut erilaisia tietokoneita 90-luvun alusta lähtien. Kirjoitan työssäni myös paljon teknistä dokumentaatiota, joihin sisältyy matemaattisia kaavoja. LaTeX on minulle perin juurin tuttu. Yhtään ylpeilemättä voinen väittää, että hallitsen tämän homman suunnilleen niin hyvin kuin vain ammattilainen voi. Tästä huolimatta en epäröi hetkeäkään, kun minun täytyy ratkaista uusi matemaattinen ongelma. Paperi ja kynä ovat täysin ylivoimainen yhdistelmä.

    En voi mitenkään käsittää, että ratkaisuna ihan tosissaan esitetään ruudunkaappauksen ottamista ja siirtämistä ohjelmasta toiseen. Eikö olisi parempi vain todeta, että vielä ei tekniikka ole tähän valmis ja pitäytyä vanhassa? Kone ei tässä tapauksessa ole työtä helpottava väline vaan suorastaan ajattelun este.

    Eikä tämä koske ainoastaan matematiikkaa. Kirjoitan itse mielelläni koneella, mutta koneella kirjoittaminen ei ole sama asia kuin käsin kirjoittaminen. Kirjoittamisprosessin muuttuessa myös kirjoituksen sisältö muuttuu. Se, onko tämä yleisesti hyvästä vai pahasta, on makuasia ja ehkä jonkinlainen arvovalinta. Mutta tämä valinta täytyisi tehdä tietoisesti eikä päätä pahkaa.

    Valitettavasti on niin, että opetuksen digitalisoinnista ja uusista härpäkkeistä ovat usein eniten innoissaan ne, jotka niistä vähiten tietävät. Mistä löytyisi se, joka painaa jarrua ja harkitsee, kuinka paljon ja missä muodossa tekniikkaa oikeasti kannattaa tuputtaa?

  9. Opettaja says:

    Pidin tässä juuri Abittikoetta ja 9 opiskelijaa jäi ulos. Onneksi koululla on varakoneita, joilla saatiin opiskelijat sisään, mutta kun abittia aletaan käyttää enemmän meillä ei 1000 opiskelijan lukiossa mikään varakonemäärä riitä, jos 1/3 opiskelijoiden koneista ei toimi. Joitain uusia W10 koneita oli, jossa buuttaaminen abittiin oli niin erilaista, että ei onnistunut. Muutamissa katosi abitissa verkkoyhteys, vaikka windowssissa toimi, muutamiin ei vain löydetty toimivaa näppäinyhdistelmää riittävän nopeasti. Sisäänkirjautuminen systeemiin on aivan liian monimutkaista ja vaihtelevaa (meni 30 minuuttia kokeen alusta). YTL:n tulisi vähintääkin päivittää kirjautumisohjeet (nyt muutama vanha ohje), itse ylläpitää riittävän hyvää ohjelistaa, siitä miten koneet saadaan sisään systeemiin ja järjestää jonkun tahon kanssa yhteistyössä koulutusta opettajille tästä asiasta.
    Nykypolitiikka, jossa YTL määrää asioita ja pesee kätensä vastuusta on törkeä!!

    • Matti says:

      Win10 on helppo buutata: avaa windows, paina shift pohjaan, valitse käynnistä uudelleen (edelleen shift pohjassa), aukeaa valikko, mistä voi valita abitti tikun.

      Tämä toimii myös win8/8.1 koneissa(?).

      • Peikko says:

        Tällä ohjeella omat win10-koneeni menevät käynnistyessään valikkoon, jossa on vaihtoehdot: Jatka, Vianmääritys, Sammuta tietokone.

  10. Pena says:

    Niinpä. Ymmärtäkää jo, että Abitti EI ole kurssikoejärjestelmä vaan kehittämisprojekti sähköisiä ylioppilaskokeita varten. Kannatanee suosia muita vaihtoehtoisia tapoja suorittaa vastaavia sähköisiä kokeita.

  11. Pena says:

    Toki näin, mutta järjestelmästä puuttuu vielä esimerkiksi matematiikan kaksiosaisuus, matematiikan editori, kielten kuuntelut, … Ikkunointia ja laatikkkoon vastaamista voi tehdä monellakin muulla systeemillä.

    • Mikko Rautiainen says:

      Pena, jos sinulla on vuoden kuluttua traktorinajokoe, niin harjoitteletko sinä siihen mieluummin traktorilla jossa on radio rikki vai rekalla jossa äänentoisto on kunnossa?

      • Matikka2 says:

        Mieluiten opettaisin matematiikkaa. Tuosta traktorissa(Abitti) on vähän muutakin ongelmaa kuin radio. Nyt pusketaan läpät silmillä menemään, kun jossakin jokin taho päättänyt, että tällä mennään. Vaikuttaa vähän entisajan neuvostomeiningiltä, missä kaikki ajoivat Ladalla tyytyväisinä, kun ei parempaa ollut valtiolta tarjolla. Oma mielipiteeni on, että suurin osa matematiikan opettajista pitää uudistusta liian suurena. Sisällöistä(laskemisesta) joudutaan luopumaan liian paljon. Ratkaisun saavuttamisen helppous on eri asia kuin ymmärtäminen. Lisäksi opiskelijoiden läppäriaika kasvaa liian suureksi, kun matikkakin täyssähköistyy.

        • Mikko Rautiainen says:

          Onhan tämä naurettavaa pelleilyä koko sähköinen matematiikan yo-koe. Tehdään helpoista asioista vaikeita, koska digiloikka.

          Jos riittävän moni kieltäytyisi tekemästä sähköistä matikan koetta, ehkä tästä farssista luovuttaisiin ripeässä aikataulussa.

          Jospa yliopistot lakkaavat painottamasta matematiikan yo-arvosanoja, jolloin niiden merkitys vähenee. Kaikki opiskelupaikat jaetaan pääsykokeilla. Sitten matikan koetta tekee enää ne joilta matematiikan kirjoittaminen sähköisesti onnistuu helposti.

    • Matti says:

      Libreofficessa on editori.

  12. Pena says:

    Onko joku nähnyt jossakin pedagogisen tutkimuksen siitä, mihin matematiikan sähköistäminen perustuu? Onko joku nähnyt selvitystä siitä, kuinka suuri osa alan ammattilaisista eli matematiikan opettajista kannattaa matematiikan täyssähköistämistä? Mihin tämä uudistus perustuu? Mitä opiskelijoille pitäisi opettaa? Mitä mieltä korkeakoulut ovat tästä uudistuksesta?OPS ei tähän anna vastausta, koska siitä voi tehdä niin monta erilaista tulkintaa. Kysymyksiä riittää ja niiden aiheuttaja ei ole uusi OPS vaan sähköinen koejärjestelmä, joka aiheuttaa OPSin tulkintaa kieroutuneen tilanteen eli opettajat joutuvat heti lukion alusta asti miettimään miten opiskelijat voivat järjestelmään vastata.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*