Uudet Abitti-tikut maanantaina

Uudet Abitti-tikut julkaistaan ma 16.1.2017. Tikussa on mukana kevään 2017 ylioppilaskokeissa käytettävä kuuntelumekanismi. Uutta kuuntelua voi kokeilla maanantaina julkaistavalla englannin demokokeella, joka vaatii toimiakseen uudet tikut. Kuuntelumekanismiin voi tutustua jo nyt videolla.

13 Responses

  1. Kehveli says:

    Voisiko saada selkeän ja kunnon tiedotteen Digabin ja Abitin sivuille siitä, miten eri tikkuversiot toimivat nyt ristiin? Eli pitääkö esim. kaikki opiskelijatikut päivittää, jos nyt päivittää palveliintikut uuteen versioon?

  2. J-P says:

    Meillä näyttäisi siltä, että nSpire ja Classpad molemmat ilmoittavat lisenssin vanhentuneen.

    • Matti Lattu says:

      Asettakaa palvelimen kello oikeaan BIOS-valikosta ennen palvelinohjelmiston käynnistämistä. Kellonaika välittyy palvelimelta kaikille kokelaan koneille. Jos palvelimen kello (päivämäärä) on pielessä, lisenssien tarkistus epäonnistuu.

  3. J-P says:

    Ok,
    kiitoksia.

  4. Saksanope says:

    Hei!
    Miten voisin pitää kurssikokeena esim. syksyn saksan sähköisen yo-kokeen? Vaikka koe löytyy pdf-versiona abitreeneistä, niin miten saan sen abitti-muotoon? Olen aina pitänyt jonkin viimeisimmistä yo-vihkoista kokeena abeille, ja nyt haluaisin pitää tuon sähköisen kokeen heille (itsetehtyjä abittikokeita on tehty aiemmin, mutta halusin nyt pitää “aidon” kokeen!)

    • Matti Lattu says:

      Hei Saksanope!

      Ylioppilastutkintolautakunnalla on oikeus käyttää ylioppilaskokeessa mitä tahansa aineistoa (videoita, kuvia, tekstiä) ilman oikeudenhaltijoiden lupaa (ks. Tekijänoikeuslaki 14 §). Lautakunnalla ei kuitenkaan ole oikeutta käyttää aineistoja kokeen ulkopuolella eikä tietenkään myöskään mahdollisuuksia antaa käyttölupaa edelleen.

      Lautakunta on luovuttanut koetehtäviä medialle, mutta kukin jälleenjulkaisia vastaa itse julkaisulupien hankkimisesta ja mahdollisista rahallisista korvauksista.

      On kysytty, voiko syksyllä ladattua ylioppilaskokeessa käytettyä koetehtävätiedostoa käyttää syksyn Abitti-tikuilla nyt harjoitteluun. Tätä ei ole teknisesti estetty, mutta lautakunnalla ei ole oikeutta antaa tällaiseen lupaa. Vastauksia ei kuitenkaan voi arvostella Abitissa, koska koe ei ole Abitti-koe.

  5. nm. Bob Hund: I stället för musik.. -biisi says:

    Moi!
    Kehitysehdotus: digabi-päivitykset jotenkin järkevästi ajoitettuina. Lähes kaikki lukiot ovat viiden jakson lukuvuodessa.(?) (Kaikki missä olen opettanut, eli pieni otos.) Jos haluaa välttää opettajien pyhän vihan (ja tätä kautta myös opiskelijoiden ja huoltajienkin) päivitykset voisivat esiintyä jaksojen alussa, ei koeviikon hässäkässä.

    Arvostan kovasti abitin/digabin open source -meininkiä (siis Linux, Libre, jne), mutta edustan superpientä vähemmistöä opettajissa. Opiskelijat pitävät järjestelmää lähinnä outona. (“Mutta sano siis mitä _hyötyä_ tästä on?”, kysyvät abikurssilaiset)

    Vaikea vastata, esimerkiksi/(varsinkin) kun omissa aineissa (YH-HI) on ilmoitettu, että audiovisuaalista aineistoa ei ole luvassa. (Korjatkaa ihmeessä, jos olen väärässä). Eikä piirto/taulukkolaskenta/tms. tehtäviä.(Korjatkaa ihmeessä, jos olen väärässä).

    Missä ovat siis soveltavat “sähköiset” tehtävät, kysyvät opettajat. Esimerkki: “Webin” sisällöstä nopeasti kasvava osa on videota. (Lähteestä riippuen suurin osa käytöstä jo nyt.) Pitäisikö olla tehtäviä, joissa myös suunnitellaan videoita? Videokäsikirjoituksia? En todellakaan väitä tietäväni miten sellaisia arvioidaan. Mutta pitäisikö meidän olla pelottomia ja kokeilunhaluisia?

    “Sama koe sähkökirjoituskoneella”, veisteli joku kollega. Ja kehtasi kysyä: Missä “nähtävissä olevan” tulevaisuuden työpaikassa kirjoitetaan suljetussa kopissa sähkökirjoituskoneella? Amerikkalaiset sanovat havaittua ilmiötä “1000 dollarin lyijykynäksi”. Kuulostaa aika halvalta, veisteli taaskin joku. Seuratessaan tämän kokeilun hintalapun kasvua lukiollaan.

    Ja vielä loppukevennys toisesta perinteikkäästä tutkinnosta: https://en.wikipedia.org/wiki/Imperial_examination
    (ja sieltä vielä kuva: https://en.wikipedia.org/wiki/Imperial_examination#/media/File:Exam_cells-large.jpg)
    Oli toki hyvin pitkäikäinen, mutta varmaankin myös varoittava esimerkki 🙂

    • Matti Lattu says:

      Hei Bob Hund: I stället för musik.. -biisi!

      Meidän tavoitteenamme on se, että lukiot saavat käyttää uusinta Abitti-versiota ja me puolestamme saamme palautetta uusimmasta versiosta. Jos pidättäytyisimme julkaisemasta uusia versioita sen runsaan kuukauden ajan, käyttäisivät lukiot aina vähän vanhaa versioita. Tämä ei tunnu järkevältä varsinkaan kun lukiot voivat nytkin kirjoittaa käyttämänsä USB-tikut haluamaansa aikaan.

      Itse olen opiskelijoille jutellessani lähestynyt asiaa kahdesta eri näkökulmasta. On ne hyödyt, jotka näkyvät nyt: On ihan kätevää, kun yhteiskuntaopin tekstivastausta voi editoida kokeessa. Se on todennäköisesti lähempänä todellista elämää kuin lyijykynän ja isoruutuisen konseptipaperin käyttäminen. Sitten on tulevaisuus, jota nyt lukiossa opiskelevat tuskin ennättävät elämään: jos otamme tämän askeleen nyt, voimme pian ottaa lisää. Mutta jos nyt pysymme tässä, emme liiku koskaan mihinkään.

      Avoimen internetin käytölle on kaksi estettä. Miten voidaan varmistaa, että jokaisen kokelaan käytössä on koehetkellä riittävä (mikä on riittävä?) kaistanleveys. Mitä tehdään, jos jokin koetehtävän kannalta oleellinen verkon lähde (esim. Tilastokeskuksen aineisto) on pois käytettävissä? Näiden teknisten ongelmien lisäksi laki määrää, että ylioppilaskoe on yksilökoe. Internetissä on tunnetusti hyvin vaikeaa pitää ihmisiä erossa toisistaan. Siksi on päädytty kokeeseen, johon jokainen jaos voi oman aikataulunsa mukaan lisätä aineistoa ja muita elementtejä.

      Juttelin vuosi sitten puolitutun vasta kirjoittaneen ylioppilaan kanssa. Hän kysyi samaa kuin sinä. Mitä vitsiä tässä on? Kysyin häneltä, kuinka paljon hän on käyttänyt lukion aikana tietokonetta. Nuori nainen alkoi nauraa ja kertoi yhdestä verkkokurssista, jonka kaikki valitsivat, koska se oli niin naurettavan helppo. Muuten ei ollut koneita lukiossa nähty. En tarkoita sitä, että hän olisi viettänyt kolme vuotta lukiossa turhaan. Mutta että yhdellä kurssilla?

      Kiitokset inspiroivista keskustelunaiheista! Ehkä saamme lukea muitakin kommentteja näistä teemoista?

  6. Juha says:

    Sori! Tuli sama vuodatus kahteen uutiskommenttiin… Akuutti kysymys on toki YH-HI-osalta tuo että tuleeko av-materiaalia aineistotehtäviin ja muutakin kuin tekstinkäsittelyä. Jos ei nyt niin milloin mahdollisesti? Ja jos ei, niin miksi ei?

    • Matti Lattu says:

      Välitän yhteiskuntaopin jaoksen vastauksen tärkeään kysymykseesi:

      “Toistaiseksi kokelas ei yhteiskuntaopin ja historian reaalikokeissa tarvitse vastauksen laatimisessa kuin tekstinkäsittelyohjelmaa. Myöhemmin aineidemme kokeisiin saattaa tulla tehtäviä, joissa edellytetään muidenkin ohjelmien käyttöä (esim. grafiikka, kuva-analyysi), mutta niihin askeleisiin valmistaudutaan yhteisymmärryksessä opettajien kanssa. Audiovisuaalisen aineiston käyttö on sen sijaan mahdollista yhteiskuntaopissa tämän kevään sähköisestä kokeesta alkaen ja historiassa syksystä 2017 alkaen, kun myös se muuttuu sähköiseksi.”

      Pahoittelen, että tässä kesti. Mea culpa!

      • Juha says:

        Kiitokset!
        Opetuksen “suuntaamisen” kannalta olisi hyvä, jos pystyttäisiin vähän jämäkämpään ilmaisuun kuin että av-aineisto “on mahdollista” ja että ihan on potentiaalista notta “saattaa tulla tehtäviä”, joissa ehkä jopa käytetään tietokonetta. 🙂
        Digi-loikka kuulostaa oppiaineissani paljon vaatimattomammalta kuin muissa reaaliaineissa. Reaalimaailmasta puhumattakaan:-) Toivomme jaokselta reipastumista!
        Don’t fear the (digi)leaper!

  7. Juha says:

    Moi kaikki Digabilaiset!
    Kollegiaalisen paineen alla nostaisin sisältökysymykseni prioriteettia:
    Tuleeko YH-HI-kokeisiin av-materiaalia aineistotehtäviin ja muutakin kuin tekstinkäsittelyä (esim. piirtämistä, taulukkolaskentaa..)
    Jos ei nyt niin milloin mahdollisesti? Ja jos ei, niin miksi ei?
    Jos tämä on väärä palsta, niin missä/keneltä kannattaisi kysyä?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*