Matematiikan kurssikokeita ja ehdotuksia kaavaeditoreiksi

Tämänkertaisessa blogissa esitellään kaksi Abitilla tehtyä matematiikan kurssikoetta ja pyydetään ehdotuksia testikäyttöön otettavista kaavaeditoreista.

Matematiikkaa Abitissa

Matematiikan opettajat ovat olleet huolissaan sähköisistä ylioppilaskokeista. Kun kielten ja reaaliaineiden kurssikokeissa kokeillaan sähköisiä alustoja kuten Abittia, on monen matikistin vaikea nähdä millaisia koetehtäviä sähköisillä alustoilla on mahdollista tehdä.

Pyysimme kahta tietotekniikan opetuskäyttöä matematiikassa käyttänyttä opettajaa laatimaan kaksi sähköistä kurssikoetta MAY1-kurssille. Mikko Rahikka toimii matematiikan ja fysiikan lehtorina Helsingin yhteislyseossa. Mikko on aktiivinen GeoGebra-käyttäjä ja hän on pitänyt koulutuksia ohjelmasta. Lauri Hellsten työskentelee matematiikan ja fysiikan lehtorina Espoon yhteislyseon lukiossa. Hän on opetustyön lisäksi tehnyt sähköisiä oppimateriaaleja mm. Opetus.tv:lle ja kouluttanut opettajia mm. tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytöstä.

Voit ladata koetehtävät Abittiin tai esikatsella niitä PDF- tai kuvatiedostona. Aineistot on lisensoitu siten, että niitä voi muokata vapaasti. Ylioppilastutkintolautakunta ei ole osallistunut tehtävien laatimiseen.

Provfilerna på svenska:

Mikko ja Lauri pitävät webinaarin sähköisistä matematiikan kurssikokeista keskiviikkona 16.11. klo 15.15-16.15 osoitteessa https://connect.funet.fi/digabi. Webinaarissa esitellään nämä kurssikokeet, esitetään ratkaisutapoja ja pohditaan yhteisesti matematiikan sähköisen kokeen toteuttamista. Webinaarin aikana esitellään myös sähköisten työkalujen käyttöä matematiikan vastauksen koostamiseen. Osallistujien toivotaan pohtivan miten oppilaat osoittavat osaamisensa tulevassa yo-kokeessa, millainen on hyvä vastaus kun käytetään apuna sähköisiä työvälineitä.  Webinaariin ei tarvitse ilmoittautua etukäteen.

Pyydämme ehdotuksia MAFYKE-ohjelmista

Fysiikan ja kemian jaokset julkaisivat vastikään tiedotteet sähköisistä kokeista (ks. YTL:n sivut > Tiedote: Fysiikan / Kemian sähköinen ylioppilaskoe), mutta käytännön työvälineet on vielä määrittelemättä. Nyt kaipaamme ehdotuksia ainakin seuraavista ohjelmistoista:

  • Kaavaeditori, jolla voi syöttää matematiikan, kemian ja fysiikan kokeissa tarvittavia matemaattisia merkintöjä ja myös esim. kemian reaktioyhtälöitä.
  • Piirto-ohjelma, joka soveltuu erityisesti orgaanisen kemian rakennekaavojen piirtämiseen.

Kaavaeditoreille on asetettu mm. seuraavanlaisia toiveita:

  • Editorin on oltava helppokäyttöinen ja sovittava käyttötarkoitukseensa.
  • Avoimeen lähdekoodiin perustuvan ohjelman jakelu on helppoa eikä lisenssineuvotteluihin kulu aikaa.
  • Sovellusta kehitetään ja tuetaan aktiivisesti.

Teknisiä toiveita ovat mm:

  • Selainkäyttöinen HTML5-kaavaeditori mahdollistaa sen sulauttamisen koeympäristöön.
  • Editori ei voi vaatia toimiakseen esim. Flash- tai Java-selainlaajennuksia.
  • Editorin tulee näyttää kaavat siten, että niistä voidaan ottaa kuvankaappaus. Mahdolliselle koeympäristön sulauttamiselle on eduksi, jos kaavat saa luettua ohjelmallisesti myös bittikartta- ja/tai tekstimuodossa (esim. LaTeX).
  • Editorin käyttöliittymän tulisi olla muokattavissa siten, että se sopii suomalaiseen ylioppilaskokeeseen.

Tässä joitakin kaavaeditoreja inspiraatioksi:

Kemian piirto-ohjelmia:

Ehdotuksia voi lähettää sähköpostitse (digabi@ylioppilastutkinto.fi), Twitterillä (@YTLSEN) tai suoraan kommenttina tähän blogitekstiin. 28.11. mennessä lähetetyt ehdotukset ehtivät vielä hyvin arviointiin mukaan.

32 Responses

  1. Matti says:

    Kiva, jos LaTeX olisi tuettuna editorissa.

  2. Kemia says:

    Kemian rakennekaavoja voi jo piirtää TI-Nspirellä http://nspire.fi/kemian-rakennekaavojen-piirto-lisaosa-nspireen/

  3. Tomi says:

    Toivoisin, että geogebraa saisivat kehiteltyä kaavaeditorin, niin voisi opetella vain yhden ohjelman käyttöä.

    • Matti says:

      Saakohan geogebraa käyttää kaikissa tehtävissä? Toki jos siitä saisi forkittua cassin pois päältä.

      • Pena1966 says:

        Ei, jos meille jaettuun tietoon on luottaminen.Suora kaappaus YTL:n sivuilta:
        “Matematiikan sähköinen ylioppilaskoe 1. Valinta- ja yhdistelytehtävät, joissa vastaamiseen tarvittava kirjoittaminen on minimoitu. 2. Yksinkertaiset tuottamistehtävät. 3. Monipuolisempaa matemaattisen ongelman ratkaisua sekä tiedon yhdistämistä ja analysointia vaativat tehtävät, joissa saatetaan tarvita usean eri kurssin tietoja. Osa tyyppien 1 ja 2 tehtävistä tulee ratkaista ilman teknisiä apuvälineitä. Niihin ei voi vastata enää sen jälkeen kun koeympäristön laskin- yms. ominaisuudet on aktivoitu. “

  4. Folke Rosenberg says:

    Minä käytän Wordin kaavaeditoria sekä Texasin CAS-ohjelmistoa. Siinä yhdistelmässä on se hieno etu että aika suoraan voi kopioida kaavoja, laskusuorituksia jne Wordistä laskinohjelmaan ja päinvastoin. Wordin kaavaeditori ymmärtää aika hyvin LaTexXa ja siinä on lisäksi aika paljon automaattisia toimintoja kuten esim alaindeksi (x_2) eli ei tarvitse siirtyä hiirellä valikkoon mistä sitten joutusi valitsemaan haluttu muoto.

    Minusta sopivin editori olisi sen tyyppinen että tottunut käyttäjä pärjäisi (melkein) pelkällä näppäimistöllä (automaattiset toiminnot ja LaTeX kommennot) ja vähemmän harjaantunt voisi etsiä haluamansa valikoitten kautta.

    • Matti says:

      Kyllä. Lihreofficen nykyinen editori on oikeastaan huonoin mahdollinen: ei käytännössä graafista muokkausta ja epästandardi “latex” koodi.

  5. Pekka_S says:

    Selaimessa itsessäänhän on jo laskin mukana. Miten tämä suljetaan pois vai annetaanko teknisesti osaaville tässä etu?

  6. Matikanope says:

    Onko tuo webinaari mahdollista katsoa tallenteena myöhemmin jostakin?

  7. Hanna-Leena Merenti-Välimäki says:

    Valitettavasti myöhästyin webinaarista. Toivottavasti sen voi tallenteena katsoa jostakin, kuten “matikanopekin” toivoi.

  8. Itämetro says:

    Jos mahdollista, niin voisiko projektien Digabi/Abitti ohjeistusta laittaa ajantasalla. Nyt sivustoilta on todella vaikea löytää nykytilanteeseen liittyvää oikeaa tietoa esimerkiksi ohjeista. Näin säästäisimme kaikki aikaa kentällä je te siellä projektissa.

  9. Pete says:

    Ehdottomasti helppokäyttöisin ohjelma tekstin, matemaattisten kaavojen, kuvaajien, geometristen kuvioiden luomiseen ja tutkimiseen ja siten myös ylioppilastehtävien vastaamiseen on minusta Texasin CAS-ohjelma. Ainut haittapuoli lienee hinta.

  10. Itämetro says:

    Ehdotus editoriksi:
    ruutupaperi ja kynä
    +oppimisväline ja ratkaisun tuottaminen yhdistyy samassa tuotteessa
    +opiskelijoiden ruutuaika ei kasva editoriin naputtelun osalta
    +editoriin naputtelu ei syö matemaattisten aineiden sisällöstä aikaa
    +kestävä ja ekologinen vuosikymmeninä toimiva ratkaisu
    – täyssähköisyys menetetään

    YO-kokeen painotus voisi olla esim. 50% ilman teknisiä välineitä ja 50% laskinsovelluksien kanssa. Kun opiskelja palauttaa paperitehtävät, niin hän voi ottaa käyttöön tietokoneensa. Luultavasti moni matemaattisten aineiden opettaja voisi tämän hyväksyäkin.

  11. JP says:

    Entä jos kokeen A-osassa saisi käyttää Nspiren numeerista versiota? Silloin olisi täsmälleen samat tekniset jutut A ja B osassa

    • Itämetro says:

      Koe pitänee rakentaa siten, että maksullinen sovellus ei voi olla ehdoton edellytys. Osa lukioistahan käyttää Casiota ja osa Geogebraa… Valitettavasti osa tulkitsee teknisen sovelluksen=Nspire.

  12. Juha L. says:

    Moi,

    Löysin Githubista listan selainpohjaisista kaavaeditoreista jaoteltuna lisenssien mukaan. Olisiko näissä joku käyttökelpoinen ratkaisu?

    https://github.com/mathjax/MathJax-docs/wiki/List-of-web-based-math-editors

  13. Juha L. says:

    Osa noista olikin jo alkuperäisessä postauksessa.

  14. McGyver says:

    Yhtälöiden kirjoitteluun (A-osa?) joku on tehnyt Mathquill -kikkailua https://pesasa.github.io/matharray/ . Tuo on vähintään puoliasiallisen näköinen ja helppokäyttöinen.

  15. AriHoo says:

    Mallikokeista: pitäisikö jo siirtyä tulevien yo-kokeiden tyyliseen pisteytykseen ja luopua vanhasta 6 p./tehtävä -ajattelusta? Näin poistuu myös mahdolliset tarpeet antaa plussia/puolikkaita tehtävien alakohdista.
    Toisessa kokeessa ollut yhdistelytehtävä oli kiva, mutta voisiko sen toteuttaa tiiviimmin? Perinteinen mallihan on, että yhdisteltävät asiat ovat kahdessa sarakkeessa. Nyt saa tehtävää rullailla aika tavalla ylös alas kuvasta tehtävään ja takaisin. Lisäksi kuvaajia tai yhtälöitä voisi olla 1-2 ylimääräistä, jolloin pelkkä eliminointitekniikka ei ratkaise viimeistä vaihtoehtoa.

  16. Olen käyttänyt opetuksessa G-Suite ja sen lisäapplikaatio g(Math)
    matematiikkaymöpäristönä ja kurssikokeita ajatellen sen hyödyt
    ovat – helppokäyttöisyys yhteensopivuus Classroom alustan kanssa.

    On mahdollista tehdä G-Forms kysely
    ja vastata G-docs tekstitiedostolla johon saa
    kirjoitettua matematiikkaa.

    Selvitin kurssikokeiden tekemistä Googlen kanssa
    ja heillä on ratkaisu joka perustuu Chromebookien
    hallintaan (jossa kiosk-mode tilassa voidaan ajaa
    sovellukset paikallisesti ja on mahdollista rajoittaa
    tietokoneiden käyttöä netissä kokeen aikana.

    Monella koululla on G-Suite, koska koulut saa sen
    ilmaiseksi.

    Ehdototukseni onkin että yo-lautakunta ottaa g(Math) tai samaa toiminnallisuutta
    vastaavan sovelluksen osaksi alustaansa tai kehittä
    yhtä helppokäyttöisen matikkaeditorin jolla kaksisuuntainen ominaisuus,
    helppoteksti syöttö ja LaTeX editori sekä mahdollisesti

    Kehittäjä on opettaja John McGowan (C) 2013
    https://www.linkedin.com/in/john-mcgowan-1bb374104

  17. Matti Lattu says:

    Lisäsin tähän vihdoin linkin tallenteeseen (https://connect.funet.fi/p29j152txsu/) ja yritän tehdä uudelleen mobiililaitteille sopivamman version. Ensimmäinen yritys tuotti videon, jossa kuva ja ääni eivät olleet synkassa.

    Tämä asia on jäänyt muiden jalkoihin, pahoittelen!

  18. Aiemmissa Digabin blogeissa kyseltiin sähköiseen vastaamiseen käytettyä reaaliaikaa ja mallivastauksia täydellisistä ratkaisuista, samoin tämän mallikokeen webinaarin videotallenteessa.

    Nyt sellaiset ratkaisut löytyvät linkistä https://youtu.be/IAX7PuINYWU Casion ClassPad II Managerin eActivity-sovelluksena tehtyinä. Missasin näköjään viimeisen tehtävän, mutta idea tullee selville.

    Tämän videotallenteen voisi linkittää tähän keskustelun linkkilistalle. Ottaako Matti kopin asiasta? Kommentteja otetaan vastaan.

    Noista editoreista Wiris on suosikkini, sillä siinä on mm. erinomainen käsialan tunnistus kaavojen kirjoittamiseen. Tällä on helppo tehdä Abitissa kokeet LaTeX:n avulla – myös monivalintoihin ja aukkomonivalintoihin.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*