Normipäivä Digabissa

Minulta kysytään usein, mitä työtehtäviini ylioppilastutkintolautakunnassa kuuluu. Ihan aiheellinen kysymys mielestäni: sähköinen ylppäri tekee kovaa vauhtia tuloaan ja Digabin järjestämä Hackabi-hakkerointikilpailu herätti mediassa huomiota – joukkoistaminen on vielä jokseenkin epätavallinen lähestymistapa julkishallinnossa. Opettajakaverit tietty ihmettelevät, miltä se arki siellä ylioppilastutkintolautakunnassa oikein maistuu. Tältä minun ”normipäivä” voisi näyttää:

7.06 Ulkona on pimeää, kahvia koneeseen! Metrossa käyn läpi sosiaalisen median, tärkeimmät kanavat tietty Facebook ja Twitter. Seuraan myös mitä verkkolehdissä uutisoidaan meistä ja vilkaisen kommentteja verkkokeskustelussa. Scoopaan sähköistä ylioppilastutkintoa liippaavan jutun ja twiittaan sen eteenpäin.

7.18 Kävellessäni työpaikalle käyn läpi päivän askareet. Millaisia tapaamisia olikaan edessä? Mitä kaikkea otan tehtävälistalle? Mitkä jutut saavat odottaa? Päivitän puhelimen tehtävälistan ajan tasalle. Sähköpostit silmäilin illalla / aamulla, siellä ei pitäisi olla killerikiireisiä juttuja.

7.35 Aamupuuron äärellä kansliassa päivitetään kuulumiset, lisäksi saan neuvoja ja vastauksia koskien tutkintoa. Huippujuttu, että aamuvirkut kollegat jaksavat auttaa – ei tarvitse heti aamusta kaivaa määräyksiä ja asetuksia esille. Höpöttelyn lomassa vaihdetaan pari sanaa lähestyvistä pikkujouluista. Iloitsen, kun koko työyhteisö on siellä koolla. Viime viikot ovat olleet hektisiä, on ehditty vain huikata heit ja hejdåt.

8.00 Pakolliset paperihommat. Matkasuunnitelmat on laitettava vireille, jotta vakuutukset ovat reissatessa voimassa ja kaikki menee byrokratian mukaan. Lisäksi tilaan Digabille USB-tikkuja, joita voidaan jakaa osallistujille, kun kierretään ympäriinsä. Niille tulee YTL:n käyttöjärjestelmä asumaan. Meilailen ja soittelen pariin kouluun, joista on tullut yhteydenottoja. Kerään kysymyksiä ja kommentteja kentältä meidän projektin wikiin. Wikissä on meidän projektin yhteistyöalusta, johon dokumentoidaan muistiinpanot tapaamisista, ideoidaan ja vaihdetaan tiedostoja.

9.00 Modersmåletin jengi piipahtaa työhuoneessani. Jokaisella aineellahan on oma jaoksensa, jotka vastaavat kyseisen aineen koetehtävistä, kehittämisestä ja kokeen sisällöstä. Sovitaan tarkempi käsikirjoitus jaoksen ja ruotsi äidinkielenä opeyhdistyksen yhteistyöpäivään. Päivän aiheena on tietenkin sähköinen äidinkielen koe! Minusta on huippua, että jaokset käyvät vuoropuhelua lukio-opettajien kanssa.

Kuvassa opeyhdistys SMLF:n Pamela Granskog ja modersmålet-jaoksen Jan Hellgren & Anna-Maria Gustafsson Svenska samskolan edustalla Tampereella.

Kuvassa opeyhdistys SMLF:n Pamela Granskog ja modersmålet-jaoksen Jan Hellgren & Anna-Maria Gustafsson Svenska samskolan edustalla Tampereella.

9.45 Jatkan kielten asioilla: vieraiden kielten osalta kehittäjäryhmä on laatinut ekat luonnokset siitä, millaisia tehtäviä sähköisessä kielikokeessa voisi olla. Chattailen Ville-kollegan kanssa teknisestä toteutuksesta, kaikki toiveet tuntuvat selviltä ja näyttävät realistisilta toteuttaa demokoejärjestelmässä. Tätä järjestelmää tullaan käyttämään alkuvuodesta, kun jaosten laatimia esimerkkikysymyksiä esitellään verkossa.

Kuva otettu Hanasaaressa marraskuun puolivälissä! Suomen ruotsinopettajien koulutuslauantaina paistoi aurinko!

Kuva otettu Hanasaaressa marraskuun puolivälissä! Suomen ruotsinopettajien koulutuslauantaina paistoi aurinko!

11.00 Kohti opetushallitusta! Mukaan lähtee kansliasta kielivaliokunnan sihteeri Anna Hatva-Jokinen. Tavataan OPH:n kieli-ihmiset, Paula Mattila ja Anu Halvari. Lounaan lomassa päivitetään uusimmat tiedot (ECML-kuulumiset, opetussuunnitelmatyö, yhteydenotot lukioista, suullisen koepankin tilanne) ja iloitsen kun kuulen, että HY:n LukSus-hanke edistää suullisen koetilanteen hahmottelua yhdessä OPH:n kanssa. Lupaavat pitää YTL:n ajan tasalla kokeiluistaan.

13.00 Sähköpostin ja vastaajan purkaminen bussissa.

13.30 Olen läheisessä lukiossa alustamassa opettajien VESO-päivää. Aloitamme keräämällä osallistujia askarruttavia kysymyksiä yhdellä sovelluksella, jonka meidän projektipäällikkö koodasi. Iloitsen kun osallistujat aktiivisesti mukana alusta alkaen. Vuoropuhelua, paljon huolia ja kysymyksiä, myös ratkaisuja ja mahdollisuuksia löydetään. Palautteen perusteella onnistunut avaus VESO:lle, jään odottamaan sähköpostitse lähetettäviä terveisiä aineryhmätyöskentelystä YTL:n suuntaan. Tämänkin reksin kanssa oli superkiva tehdä yhteistyötä, saatiin hyvä kokonaisuus iltapäiväksi!

15.45 Tänään suuntaankin suoraan kotiin. Ajatustyö jatkuu vielä illalla, summaan mielessäni päivän kohtaamiset ja unelmoin ikuisuusprojekteja, ehkä saan pari uutta ideaa. En malta illalla olla katsomatta uutisointia Digabista – jes, ihan hyvin näyttää menneen. Jaan linkin uutisiin somessa, #digabi-hashtagia käyttäen. Illalla rentoudun uuden harrastuksen parissa, opettelen nimittäin koodaamaan! Tänään aion harjoitella vähän nettitekniikoita (HTML ja CSS) sekä jatkaa Scratch-projektini parissa. (Ks. oppimispäiväkirja ja keräämiäni linkkivinkkejä aiheestaGithubissa aloittelen vasta) Onneksi metsälenkki, päiväunet ja ystävien kyläily toimivat vastapainona sähköiselle maailmalle! 🙂

Kirkasvalolampun ääreltä voimia ja virtaa toivottaen,

Anna von Zansen

Esimiehen arviointi:

Annan työpäivä on aika tyypillinen tälle projektille. Annan ja Toni Pohjanoksan tehtävänä on pitää yhteyttä kouluihin, muihin YTL:n yhteistyökumppaneihin ja lautakunnan sensoreihin. Tähänkin työpäivään mahtui kaikkea tätä. Yhteyksiä pidetään sekä henkilökohtaisesti että sosiaalisen median kautta. Projektille tulee paljon yhteydenottoja, joten paljon aikaa kuluu sähköpostin ääressä. Annan sitoutuminen yhteistyöhön on esimerkillistä. Onneksi illalla koneen ääressä ei lueta työposteja! -Matti

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*